• Thanks!

    Mail verstuurd, we reageren spoedig

    Les champs obligatoires pas remplis correctement.

  • Contact



    Zit je nog met vragen ?


    Stuur ons een mail.
    (via formulier hiernaast of via deze link)



    BMC | Henri La Fontaine 41 B2 | Antwerpen | BE 0840 651 389

badbox

Witte kassa met “bad box”

Om van een kassa een witte kassa te maken, moet je er een FDM (Fiscal Data Module), beter gekend als zwarte doos of blackbox, aan koppelen. De Belgische markt wordt beheerst door twee producenten, de ene met drie modellen en de andere met één model.

Bad box

Eén van beide producenten is de Zweedse fabrikant Retail innovation HTT AB. Zij waren als eerste op de markt, negen maanden voor de tweede producent. Misschien waren ze iets te vlug en hebben ze daardoor niet de nodige controles uitgevoerd. In de software van de Zweedse toestellen blijkt een fout te zitten. Een cruciale fout, waardoor de FDM’s na maximaal 506 omzetdagen ermee ophouden gegevens te registreren. Met het automatische gevolg dat ook de gekoppelde kassa niet meer werkt. De afgelopen twee maanden werden er een 400-tal fatale problemen bij de Zweedse FDM’s vastgesteld. De producent had eerder ook de grootste moeite om hun toestellen aan de vereiste kwaliteitsnormen te laten voldoen. Tot vijf keer toe hebben ze een nieuwe certificatie moeten aanvragen.

Hoe herken je een probleemtoestel?

Alvast aan het serienummer. De nummers die beginnen met RET01 tot RET05 geven problemen. Serienummers die starten met BMC zijn volledig betrouwbaar en hebben bovendien tot vier keer meer opslagcapaciteit en zijn sneller. Dit laatste is niet onbelangrijk, aangezien de registratie van de fiscale gegevens hoe dan ook de werking van de kassa vertraagt.


Label “bad box” met RET02 certificatie nummer en serienr RET02000350

Wat nu ?

De Zweedse FDM’s zullen vervangen moeten worden. De kassa software moet hiervoor gelukkig niet aangepast worden. Quasi alle kassaleveranciers kiezen ondertussen voor de betrouwbare producent.
Sommige leveranciers zijn al gestart met het vervangen van de Zweedse toestellen. Het Zweedse toestel kan eenvoudig vervangen worden door het toestel van de andere producent. Het oude toestel moet wel beschikbaar blijven voor een eventuele controle door FOD Financiën.
Als je een toestel hebt met een serienummer dat start met RET01 tot RET05, dan contacteer je best je gebruikelijke leverancier om een definitieve oplossing te vinden. Verschillende leveranciers zullen ook aanwezig zijn op de Horeca Beurs. Eventueel kan je ook rechtstreeks contact opnemen met ons.

14 reacties op “Witte kassa met “bad box”

  1. Jan Piereman

    Wat een schandaal. Jaren licht deze producent de markt en fiscus op met verkeerde specificaties door te geven.
    Hoe is het zelf mogelijk dat men zo gemakkelijk een goedkeuring krijgt om te verkopen ? Niet één keer maar vijf keer zelfs ! Moeten ze dan niet eens grondig gecontroleerd worden om te zien ze allemaal uitgespookt hebben tijdens de vijf goedkeuringen ? Of laat men dat allemaal blauw blauw ? Vermoed dat ze wel geen wettelijke vertegenwoordiger in België hebben, geen garantie hebben gegeven bij falen van hun product ?
    Deze fabrikant verdwijnt wel met de Noorderzon. Er zijn toch quasi geen nieuwe toestellen meer te verkopen.

  2. casa amendola bvba

    onze kassa is al twee keer in pan gevallen ik heb vandaag gebeld naar aanleiding van deze mail wij hebben dus ret04 maar ze gaan die pas vervangen als hij hellemaal niet meer werkt een schande

    • Mijn box viel quasi elke week in panne. Steeds de stekker uit trekken en na enkele keren werkt het dan weer. Nu vier maanden een doos van concurrent : geen enkel probleem. Niet te geloven wat een verschil. Hoe is dat mogelijk ???

  3. verhoeven Marcel

    Lap….. dan doe je als horeca uitbater alles om in orde te zijn met alle regeltjes die opgelegd worden en dan flikken ze weer zoiets!!!! En wie gaat ons dat weer vergoeden???? De fun gaat er echt wel af om je met hart en ziel in te zetten voor een vak waar je van houd :(

  4. Dirk Vandewiele

    EN meeste kassaleveranciers opteerden voor maximale winst ten koste van kwaliteit..
    Gaan ze hun klanten nu opnieuw doen betalen?

  5. agostino fabrizio

    je bent niet alleen sinds ik met de black box wer slaat mijn kassa ook amsmaar tielt constant belen dat je zelfs geen tijd meer hebt om je klanten in tijds eten te geven of te verwennen waar zijn ze met bezig.

    • Paul Mathijs

      Klaarblijkelijk had men nog nooit van het probleem gehoord bij mijn leverancier !!! Ik zou de enige klant met de problemen geweest zijn !!!
      Zal maar eens naar Bredene gaan.

  6. Michiel Jaspers

    Volgens de gazet zou het probleem van de Zweden hun Chinese leverancier zijn.
    Geloof er niet veel van. Eerst zat de kaart los (regelmatig als de tram passeerde werkte mijn kassa niet….), dan voeding stuk, veel (tijdelijke) storingen. Kost een fortuin als je niks kan tikken.  Wij moeten inderdaad onze klanten verzorgen.

    Kassa buiten gesmeten en tablet kassa “gehuurd” waar ik zelf gratis die betere black box bijkeer voor hun lancering in België. Wie weet, misschien doen ze deze promo nog eens ? Uiteindelijk geen spijt van.

  7. Vincent Janssens

    Als de RET01-05 op tijd hersteld of vervangen wordt, is dit toch niet zo erg. En als hij uitzonderlijk blokkeert voor een probleem van geheugen, kunnen we toch hopen dat de administratie hiervoor een beetje begrip zal hebben.

    • Paul Mathijs

      Herstellen is onmogelijk, men mag geen interventies doen aan die toestellen. De kassa ligt wel plat tot als je weer een werkend toestel aanhangt. Denk niet dat ik ga wachten tot het in panne valt. Het is een beetje Russische roulette spelen met de zekerheid dat je vroeg of laat de kogel krijgt. Dat is het me echt niet waard. Ik kies geld voor mijn eieren.
      Begrip van fiscus… ze zijn nu reeds volle bak aan het rondlopen met hun boetes.

  8. Mijn kassa geeft van de ene op de andere dag ” kan FDM niet vinden ”
    En tik je toch iets in , steeds verschillende FDM foutcodes .
    Dus veronderstel ook kapot zeker .
    Leverancier gebeld , die zegt dat fout in kassa zit en voor betaalde herstelling binnen moet ???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*